ProRail

Datum: 25-10-2021

Augustus 2021:

Als deel van de strategie om meer te richten op het ontwikkelen van bouwsystemen zijn we in samenwerking met ProRail aan de slag gegaan met het uitwerken van een volledig duurzaam en circulair ontwerp voor railgebonden gebouwen langs het spoor. Zo dragen wij ons duurzame steentje bij aan het vervangen van de meer dan 1300 gebouwen die in de komende 50 jaar vervangen gaan worden, en de missie van Prorail om in 2030 volledig klimaatneutraal te opereren. De modules laten zien dat hout sterk genoeg is, zelfs met een belasting eis van 10 kN/m2 en een maximale doorbuigingseis van 1mm/m.   Na een aantal ontwerp iteraties op papier is er inmiddels een bouwpakket naar de bouwer om een eerste testvariant te realiseren. In deze test variant zijn verschillende experimenten meegenomen, zo passen we voor het eerst myceliumplaten toe als isolatie, maken we gebruik van een compact dak en blazen we gerecyclede EPS korrels in een afgesloten facade doos. 

 

Oktober 2021:

Op de bouw van het eerste railgebonden gebouw is het hoogste punt inmiddels bereikt. Waar we vorig kwartaal alle voorbereidingen hebben afgerond, zijn we nu bijna klaar met de bouw van de eerste testmodule. De experimenten met de verschillende materialen hebben al veel input opgeleverd voor verdere doorontwikkeling van dit nieuwe bouwsysteem. Ook kunnen deze bevindingen gebruikt worden in de verbetering van het Sustainer bouwsysteem. 

Parallel aan de bouw van de eerst testmodule werken we ook al aan de engineering van de tweede. Deze tweede testmodule zal als trainingsobject worden gebruikt bij het Railcenter van ProRail. De module behuist een 12kV gietharstransformator met een gewicht van 13.000 kg. In deze opstelling gaan de technici van ProRail het onderhoud aan deze zware techniek simuleren. Momenteel engineeren we de module op de zware eisen die gesteld worden ten aanzien van geluid en brand. 


Deel dit bericht